Kaip išsikelti tikslus ir jų siekti?

Atnaujinta: 2021 m. sausio 26 d.


Šiame pasaulyje yra įvairių žmonių: vieni mėgsta roką, kiti – klasiką, vieni mėgsta visureigius, kiti – sportines mašinas. Yra ir kitokioų žmonių: vieni siekia trumpalaikių tikslų (malonumas čia ir dabar, staigus dopaminas), kiti gi – orientuoti į ilgalaikius ateities tikslus (uždelstas dopaminas, didesnis malonumas ateityje, vietoj malonumo tą pačią akimirką). Tačiau ar kada nors pagalvojote, kokia yra kertinė savybė, kuri išskiria šiuos žmonės? Žinoma, čia galioja ir valios dėsnis: vieni gimsta turėdami daugiau jos, kiti – mažiau. Kitas svarbus dalykas – gebėjimas formuoti įpročius ir jų laikytis. Taip pat ir žemas streso lygis, vertybės, pasitikėjimas, kartais galbūt sėkmė. Bet yra vienas svarbus aspektas: gebėjimas tinkamai ir artikuliuotai išsikelti tikslus ir juos planuoti.





Žmonės dažnai dėl savo nesėkmių kaltina „kažką“. Kažką aplinkui: kitus, teisėjus, blogą mokyklą, blogus mokytojus. Tačiau jie niekados nepagalvoja, kad patys yra ir gali būti atsakingi už tai, ko pasiekia ir ko išmoksta. Šiame straipsnyje aptarsime tai, kaip prisiimti atsakomybę už savo veiksmus ir pokyčius, kaip tinkamai išsikelti tikslus ir jų siekti, ką daryti, jei reikalai krypsta ne ta linkme ir kaip nesustoti pasiekus tai, ką užsibrėžėme.


Gebėjimas tinkamai išsikelti tikslus.


Nekonkretumas – didžiausias tikslų siekimo priešas. Žmonės dažnai nori numesti svorio, tačiau, kai paklausi kodėl – jie nežino. Žmonės išsikelia abstrakčius tikslus ir lygiai taip pat abstrakčiai jų siekia: biški čia, biški čia, o čia nenueisiu, tai nieko baisaus nenutiks. Jie papuola į niekada nesibaigianti „pradėsiu nuo...“ ciklą, kurs vis sukasi ir sukasi aplinkui. James Clear savo knygoje „atominiai įpročiai“ pastebi, kad tinkamai iškelti tikslai ir įpročiai yra kaip įvažiavimas į greitkelį: vos išlėkus ten, tu jau negali sustoti.


Kodėl?


Prieš pereidami prie konkretumo, pradėkime nuo labai paprasto klausimo „KODĖL?“. Į jį dauguma atsako: „nes noriu“, „nes man gražu“, tačiau tokie atsakymai yra nulemti ne jų, kaip asmenybių, bet jų sukauptų patirčių. Štai čia ir išnyra visos aplinkos bėdos: mes norime atrodyti vienaip ar kitaip todėl, kad kiti taip atrodo ir tai mes asocijuojam su laime ar grožiu. Tačiau, kas laimė yra jums? Žmonės, kurie dalyvauja kultūrizmo varžybose, aukoja labai daug žemiškų dalykų: laikosi dietos iki nesveiko kūno svorio, moterys susiduria su didelėmis problemomis, dažnai ilgą laiką negali atsigauti tiek mentaliai, tiek fiziškai. Tai, ką mes matome medijose, yra tik paviršius, tačiau procesas ne retai būna labai sunkus ir netgi reikalauja neadekvačiai daug pastangų, kurios nėra vertos rezultato. Ar jūs to norite? Ar jūs tiesiog norite numesti keletą kilogramų, kad būtumėt sveikesni?


Bet kaip žinoti, ko noriu aš? Yra vienas paprastas būdas, kuris vadinasi PENKI „KODĖL“:


Išsikėlę tikslą, paklauskite savęs vienąkart „kodėl?“ Pirminiai atsakymai bus paviršutiniški: „nes noriu gerai atrodyti“. Klauskite toliau: „kodėl noriu gerai atrodyti?“. „Nes atrodyti gerai, reiškia būti sveikam“. „Kodėl tai reiškia būti sveikam?“. „Todėl, kad lieknesni ir daug raumeninės masės turintys žmonės gyvena ilgiau, o aš dar noriu pamatyti savo anūkus“. Tęsdami šitą klausimų seriją, pamatysite, kad atsakymas vis dėlto nėra „nes noriu gerai atrodyti“. Atsakymas gali būti „nes noriu būti sveikas, žvalus ir daugiau sužinoti apie mitybos principus“. Tai jau rimta priežastis pradėti. Laikykitės šio savo atradimo ir jokios instagram nuotraukos jūsų neišmuš iš vėžių – jūs turite savo „kodėl“, o kiti tegul pasilieka savo.



Tikslas turi atitikti jūsų vertybes ir galimybes


„Aš noriu būti toks“ Bet ar tikrai? Ar tikrai tu to nori, o gal to nori kiti ir tai visiškai nesiderina su tavo pagrindinėmis vertybėmis? Šis punktas siejasi su 5-KODĖL? Punktu. Jis priverčia nagrinėti tikslus iš esmės.


Kitas dalykas – kiek aš galiu padaryti?


Įsivaizduokime, kad jūs neturite daug lėšų, nemokate gaminti ir netgi neturite tam laiko. Jeigu iš tiesų norite pasiekti to, ką užsibrėžėte, esminis klausimas čia būtų: „O kiek mažiausiai laiko galiu tam skirti?“ Galbūt galite tam skirti bent 30 minučių per savaitę? Galbūt galite susirasti mėgstamus receptus youtube kanaluose?


Ar galite skirti laiko apsipirkinėjimui? Galbūt tai gali būti viena iš savaitgalio dienų ar valanda po darbo?


Atraskite mažiausią dalyką, kuris leistų jums užsikabinti.


Tikslas turi būti ypač konkretus


Jeigu jūs planuojate numesti svorio, įsivardinkite sau, kiek tiksliai jo norite numesti, per kiek laiko, ką aukojate tam, kad jo numestumėte ir kokie sunkumai jūsų laukia.


Pavyzdžiui, žmogus X galvoja apie svorio metimą, jis žino, kad tam turi tris mėnesius ir pasirenka į savaitę atsikratyti apie 0.3 kg, be to, jis pasiryžęs kasdien valgyti panašius maistus, padidinti savo baltymų kiekį, vartoti daugiau vaisių ir daržovių. Negana to, sumažina išgeriamą alkoholio kiekį, vengia valgyti restoranuose ir maistą gaminasi namuose. Galų gale, jis pasirengęs sekti savo kalorijas kasdien ir jas fiksuoti programėlėje ar užvestame kalorijų sąsiuvinyje. Skamba baisiai konkrečiai. X žmogus žino, kad jeigu