Ko Jums nesako svarstyklės?

Atnaujinta: 2020 m. gruodžio 16 d.

Skaičius svarstyklėse mums gali sukelti įvairius jausmus: jeigu mūsų tikslas numesti svorio, mes jaučiamės laimingi, kai jis mažesnis negu vakar. Ir atvirkščiai, jeigu skaičius didėja mūsų norima linkme – mes džiaugiamės, jog augame. Kai kuriems žmonėms, atsistojimas ant svarstyklių gali sukelti pyktį ar liūdesį ir kartais tai tęsiasi netgi ne minutes, bet valandas, o galbūt netgi neigiamai nuteikia visos dienos eigoje.


Bet jeigu pažiūrėsime iš arčiau, ką konkrečiai mums sako skaičiai? Ar tikrai skaičius, kuris apsiverčia svarstyklėse toks svarbus, ypač po dietos pradžios praėjus kelioms dienoms ar savaitėms? Kaip iš tiesų turėtume žiūrėti į šiuos kasdienius svorio pokyčius?



Viena yra tikrai aišku: tai, kad skaičius pasikeitė, dar nereiškia, kad jis pasikeitė, nes nukrito riebalinė masė. Tai daugiau parodo sumą visų audinių ir skysčių, kurie mus padaro žmonėmis, pokytį. Tačiau, dauguma mūsų vis tik į šį procesą žiūrį kaip tik į riebalinės masės prieaugi arba netekimą. Tokiu būdu tarp svarstyklių ir žmogaus atsiranda tam tikras santykis: mes nusiviliame, jeigu reikalai arba skaičiai nesikeičia mums palankia linkme.


Tačiau būtina suprasti, kad kasdienis kūno svorio matavimas ir jo pokyčiai priklauso nuo daugelio aspektų: dienos, hormoninių pokyčių, nuotaikos, streso, miego, suvalgyto maisto, išgerto alkoholio ar menstruacijų ciklo.


Taigi, nuosekliai sekame savo dietos planą ir numetame 2kg per savaitę, tačiau to pokyčio nematome svarstyklėse arba matome kaip jis keičiasi, tai kyla, tai leidžiasi, diena po dienos, tai nereiškia, jog mūsų dieta – nesėkminga. Tai reiškia, kad organizme vyksta įvairūs procesai ir tų procesų pasekmė gali būti net 3 kg paklaida.


Vadinasi, mes, stebėdami savo pokyčius diena po dienos, turime atkreipti dėmesį į proceso vidurkį. Ir tik po ilgesnio laiko pastebėję, jog reikalai nejuda norima linkme – daryti pokyčius. Žinoma, niekam nepaslaptis, jog jeigu svoris auga, o mes norime, kad jis kristų, mes tiesiog suvartojame per daug kalorijų dienos ir savaitės eigoje. Tačiau mažinti savo kalorijų normos kasdien mes negalime ir to daryti nereikėtų. Kitaip sakant, nereikia skubėti.


Dabar aptarkime konkrečius pavyzdžius, kaip svertis, kada daryti pakeitimus ir ko, po velniais, nesako tos svarstyklės?




Jeigu mes paimsime tokį pavyzdį, mes aiškiai pastebėsime vieną paprastą dalyką: svoris kasdien kito ir nors buvo dienų, kada jis pakilo beveik iki pradžios taško, tačiau mėlyna linija rodo, kad bendra tendencija buvo – žemyn, žemyn.


Tokie grafikai labai dažnai padeda žmonėms susivokti, kad svorio metimo ar svorio auginimo procesas nėra pastovus dalykas: jis niekada nekrenta tiesia linija žemyn ir niekada neauga tiesia linija aukštyn.


Toks priminimas žmogui gali padėti susivokti, nusiraminti ir susikurti geresnį santykį su savimi, svarstyklėmis ir procesu.


Štai kodėl proceso vidurkis yra daug svarbesnis dalykas, negu kasdieniai pokyčiai. Taip pat, ypač svarbu turėti kuo daugiau informacijos, šiuo atveju tai reiškia svertis kasdien. Kuo daugiau turime informacijos, tuo lengviau galime remtis faktais. Jeigu žmogus, kuris pasisvėrė vieną ar kitąkart ir pastebėjo, kad niekas nepasikeitė, susinervina ir trenkia svarstykles į sieną, jis nežino, kas bus po savaitės ar dviejų. Jis neturi faktų ir mitybos pokyčiai, kuriuos jis galės padaryti, geriausiu atveju bus paremti labai silpnais argumentais, kaip kad „jau dvi dienas svoris nekrenta“.



Neatrodo patikima.


Tai kaip svertis, kad turėtume kuo daugiau reikiamos informacijos?


Pradėję savo dietą ir nusistatę kalorinį deficitą patys ar su trenerio pagalba, jūs pradedate svertis nuo pirmos dienos ir darote tai kasdien, ryte, nieko nevalgę ir nieko negėrę. Tokiu pačiu principu sekate savo procesą ir turėdami dviejų savaičių rezultatus, peržvelgiate juos ir matote, kuria linkme judate.


Įsivaizduokime, kad jūs nutarėte numesti apie 0.5kg per savaitę, vadinasi, po dviejų savaičių mes turėtume matyti, kad jūs atsikratėte 1kg.


Ką daryti, jeigu tai neįvyko? Tarkim, jūs numetėt nežymius 300 gramų. Vadinasi, jūs judate ne pagal planą. Lygiai taip, kaip kur nors skubėdami sekate laiką ir skubate labiau, jeigu matot, kad vėluojat, taip pat ir svorio metimo ar auginimo procese – padidinat apsukas.


300 gramų nėra tas skaičius, kurio tikėjotės. Tuomet žiūrite, ar tikrai valgėte pastoviai, ar miegas ir stresas suvaldytas ir optimalus ir ar svėrėtės kasdien, tuo pačiu metu. Jei taip – sumažinkite kalorijas, nes tai tikriausiai vienintelis dalykas, kodėl dviejų savaičių svorio vidurkis neatitinka jūsų išsikelto tikslo. Tokį procesą turėtumėt kartoti kaskart.


Žinoma, kartais užtenka ir savaitės, jeigu matote, kad jos metu svoris aiškiai kilo aukštyn, kai turėjo bent šiek tiek nusileisti arba išlikti stabilus. Tačiau, šioje vietoje svarbiausia nepanikuoti ir remtis faktais, kuriuos surinkote per vieną ar dvi savaites. Tik taip žinosite, ko